Blogi

Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa: osa 2

Onnistuminen yhteisen hyvän ja taloudellisen tuoton yhdistämisessä on yhteiskunnallisten yritysten menestyksen mitta. Yhteiskunnalliset ja taloudelliset tavoitteet voivat kuitenkin houkutella tai pakottaa yritystä vastakkaisiin suuntiin. Fiksu liiketoimintamalli auttaa ehkäisemään ja purkamaan näitä jännitteitä. Blogissa kerron minkälaisia yhteiskunnallisia yrityksiä Suomessa on ja kuinka ne ratkovat yhteisiä ongelmiamme.

 

Continue reading “Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa: osa 2”

Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa: osa 1

Yhteiskunnallisia ja taloudellisia tavoitteita yhdistäviltä yhteiskunnallisilta yrityksiltä odotetaan suuria.  Esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2020 alussa julkaistussa  selvityksessä yhteiskunnallisten yritysten odotetaan tuottavan kestävää kasvua, työmahdollisuuksia osatyökykyisille sekä myönteisiä hyvinvointivaikutuksia.  Kirjoituksessa pohditaan pystyvätkö yhteiskunnalliset yritykset vastaamaan odotuksiin.

 

Continue reading “Yhteiskunnalliset yritykset Suomessa: osa 1”

Yhteiskunnalliset yritykset, mitä ne ovat?

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat ihmisiä, yhteisöjä ja ympäristöä kuormittavia ongelmia liiketoiminnallaan. Niinpä yhteiskunnallisia yrityksiä tutkimalla voi ymmärtää paremmin miten yhteiskunnallinen hyöty ja taloudellinen kannattavuus voivat yhdistyä ja kiihdyttää toisiaan kasvuun yhden organisaation toiminnassa. 

Continue reading “Yhteiskunnalliset yritykset, mitä ne ovat?”

Neljä vinkkiä vaikuttavaan strategiaan

logo 2Kaipaako organisaation strategia päivitystä? Tai vaikuttavuusajattelu yhteistä kirkastamista? Jos tarvitset strategiatyöhön uutta näkökulmaa, ota lähtöpisteeksi vaikuttavuus.

Tästä kirjoituksesta saat neljä vinkkiä vaikuttavuuslähtöiseen strategiatyöhön ja johtamiseen. Continue reading “Neljä vinkkiä vaikuttavaan strategiaan”

Oletteko tosissanne? Löytyykö vaikuttavuusstrategia?

logo 2Kun aamut käynnistää lukemalla uutisia vaikuttavuussilmälasien läpi, löytää usein sekä ilahtumisen että huolestumisen aiheita. Aalto-yliopiston ja Osuuspankin  selvityksessä yli puolet suuryrityksistä kokee olevansa maailmanpelastusbisneksessä. Se on hyvä uutinen. Valitettavasti vastakkaistakin todistusaineistoa on riittämiin. Myös aloilta, joilla ihmisarvon pitäisi tuikkia toiminnan kirkkaana johtotähtenä.

Continue reading “Oletteko tosissanne? Löytyykö vaikuttavuusstrategia?”

Vinkit vakuuttavaan vaikuttavuustarinaan

logo 2Tarinoiden avulla on säilytetty ja välitetty tietoa pidempään kuin olemme osanneet kirjoittaa, ja ne  vetoavat meihin edelleen. Markkinoinnissa ja viestinnässä tarinoiden voimaa hyödynnetään ahkerasti, joten eiköhän oteta tarinat myös vaikuttavuuden arvioinnin työkalupakkiin! Tästä kirjoituksesta löydät ohjeet hyvän vaikuttavuustarinan tekemiseen.

Continue reading “Vinkit vakuuttavaan vaikuttavuustarinaan”

Vaikuttavuusketju

logo 2Vaikuttavuusketju on suosittu tapa kuvata miten tietty toiminta, palvelu tai tuote muuttaa ihmisten elämää tai ympäristöä, ja kuinka nuo muutokset kertautuvat laajemmalle yhteiskuntaan. Tähän kirjoitukseen olen koonnut listan ketjun hyvistä ja huonoista puolista. Käyn myös läpi minkälaisista lenkeistä vahva vaikuttavuusketju rakennetaan.

Continue reading “Vaikuttavuusketju”

Työkalu vaikuttavuuden arviointiin

logo 2Miten oman toiminnan vaikutuksia ja yhteiskunnallista merkitystä voi arvioida? Mistä vaikuttavuus koostuu? Vaikutusten arviointi -kanvaasi auttaa etsimään vastauksia näihin kysymyksiin, tekemään vaikutukset näkyväksi sekä kehittämään omaa toimintaa.

Continue reading “Työkalu vaikuttavuuden arviointiin”

Yleishyödyllinen toiminta ja liiketoiminta syliotteessa

logo 2…ja miten tuo halaus tehdään näkyväksi. Suomessa on kymmeniätuhansia järjestöjä, jotka kansalaistoiminnan lisäksi pyörittävät yritystoimintaa. Lasten, perheiden ja ikäihmisten palveluita sekä paljon muuta. Setlementtiliitto halusi selvittää, minkälaisia rajapintoja yleishyödyllisen ja liiketoiminnan välille syntyy ja minkälaisia vaikutuksia ne saavat aikaan.

Continue reading “Yleishyödyllinen toiminta ja liiketoiminta syliotteessa”