Oletteko tosissanne? Löytyykö vaikuttavuusstrategia?

logo 2Kun aamut käynnistää lukemalla uutisia vaikuttavuussilmälasien läpi, löytää usein sekä ilahtumisen että huolestumisen aiheita. Aalto-yliopiston ja Osuuspankin tuoreessa selvityksessä yli puolet suuryrityksistä kokee olevansa maailmanpelastusbisneksessä. Se on hyvä uutinen. Valitettavasti vastakkaistakin todistusaineistoa on riittämiin. Myös aloilta, joilla ihmisarvon pitäisi tuikkia toiminnan kirkkaana johtotähtenä.   

Hyvät aikeet eivät riitä – tarvitaan johtajuutta!

Onko teillä tavoitteena ykkösluokan asiakaskokemus? Kiinnostaako budjetissa pysyminen tai tietyn myyntitavoitteen ylittäminen?

Jos näin on, niin polut, joita pitkin kulkemalla maalissa odottaa ilahtunut asiakunta ja rikotut myyntitavoitteet, on takuulla piirretty strategiaan. Matkan varrella tilannekuva päivittyy johtajan työnäkymässä ja onnistuminen näkyy työntekijöiden kannusteissa.

Myöskään vaikuttavuus ei synny sattumalta, irrallisilla teoilla tai vähän parempia mittareita virittelemällä.  Vaikuttavuuden maksimointiin pitää suhtautua samalla intohimolla, kuin minkä tahansa muun toimintaa ohjaavan punaisen langan punomiseen suhtaudutaan.

Kohti tavoitteellista vaikuttavuutta

Polku kohti tavoitteellista vaikuttavuutta lähtee haittojen minimoinnista ja toiminnan vastuullisuuden varmistamisesta. Vaikeaa on perustella positiivista muutosvoimaansa, jos seisoo julistamassa huokoisella perustalla. Kun pohja on vankka, ovat vuorossa seuraavat askeleet:

  • Rajatkaa ongelmavyyhti, jota haluatte olla mukana selvittelemässä. Ilmastomuutos? Sitähän me kaikki, mutta ilmastomuutos on malliesimerkki suurten ja kompleksisten ongelmien muodostamasta vyyhtien vyyhdistä. Rajaus on sitä, että tunnette ongelman ja löydätte langat, joiden päistä lähdette sotkua selvittämään.
  • Etsikää, houkutelkaa ja painostakaa muut mukaan. Yhteiskunnalliset sotkut eivät selviä yhden vaikuttavuussankarin panostuksella. Tarvitaan koordinoitua ja joustavaa yhteistyötä. Aika usein myös aivan uusien naamojen ja logojen kanssa.
  • Valjastakaa ydinbisneksenne muutosta puskemaan. Jos olette tosissanne, strategia kietoutuu vaikuttavuustavoitteen ympärille, ja kykynne ratkoa valitsemaanne ongelmaa on yksi tuloksellisuuden mittareista.

Lisää aineksia ja ohjenuoria vaikuttavuuden maksimointiin löytyy Valoa vaikuttavuuteen -videosarjasta. Sarjan viimeinen osa käsittelee vaikuttavuusstrategian rakentamista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *