You are currently viewing MITÄ VAIKUTTAVUUS ON?

MITÄ VAIKUTTAVUUS ON?

Otsikon kysymys on lyhyt ja yksinkertainen, mutta vastaus siihen on usein pitkä ja kryptinen. Vaikuttavuudesta innostuneita uhkaakin eksyminen termi- ja mittariviidakkoon. Jos haluat välttää harhapolut ja löytää parempia vastauksia, lue eteenpäin.

Uskomme, että vaikuttavuus on muutoksen tekijöiden uusi supervoima: menestystekijä, joka vauhdittaa liiketoimintaa, vipuaa rahoitusta ja tuo uusia yhteistyökumppaneita. Kokosimme alle lähestymistavat ja opit, joita soveltaen pystyt läpivalaisemaan organisaationne vaikuttavuutta kahdesta näkökulmasta: vaikuttavuus tavoitteellisena muutoksena ja vaikuttavuus organisaation kykynä saada tavoittelemansa muutokset aikaan.

VAIKUTTAVUUS TAVOITTEELLISENA MUUTOKSENA

Yksinkertainen on kaunista, joten puristimme kuvauksen vaikuttavuuden muodostumisesta kaavan muotoon. Vaikuttavuuden aikaansaamiseksi tarvitaan muutoksia, jotka ovat merkityksellisiä ja jotka tapahtuvat riittävän suuressa mittakaavassa. Käytettyjen resurssien lisääminen kaavaan tuo eri kokoiset toimijat samalle viivalle ja kannustaa miettimään kasvaako toiminnan vaikuttavuus, jos resursseja lisätään. Toisin sanoen, pystytäänkö muutoksia, merkitystä ja / tai volyymiä kasvattamaan, tai kuinka paljon vaikuttavuus kärsii, jos resurssit pienenevät.

Oleellista on, että kaavassa vaikuttavuus on kolmen tekijän kertolaskun tulos: jos mikä tahansa laskun osatekijöistä lähenee nollaa, myös vaikuttavuus hiipuu sen myötä olemattomiin. Rajallisten resurssien maailmassa vaikuttavuuden maksimoinnissa on kyse tasapainon hakemisesta muutoksen, merkityksen ja volyymin välillä.

Täältä voit katsoa Vaikuttavuus minuutissa -videon, jossa esittelemme vaikuttavuuden kaavan – tosin ilman jakoviivan alla olevia resursseja.

 

Pureudutaan vaikuttavuuden kaavaan hiukan tarkemmin: Vaikuttavuuden ytimessä on tavoitteellinen muutos, jonka aikaan saamiseksi vaikuttavuuttaan maksimoiva organisaatio kokoaa kaikki voimansa ja verkostonsa. Muutos voi liittyä esimerkiksi määrätyn ihmisryhmän hyvinvoinnin kasvattamiseen, luonnon monimuotoisuuden katoamisen hidastamiseen tai palveluiden yhdenvertaisuuden parantamiseen.

Vaikuttavan toiminnan hyödyt säteilevät tekijäänsä laajemmalle. Tavoiteltavien muutosten täytyykin olla merkityksellisiä, jotta ne sopivat vaikuttavan toiminnan johtotähdeksi. Merkitys muodostuu esimerkiksi siitä, että ratkotte ihmisten ja ympäristön hyvinvointia uhkaavia ongelmia. Merkitys elää ajassa, sillä elämää ja hyvinvointia varjostavat uhat voivat muuttua nopeasti. Lisäksi ihmisten tärkeinä ja arvokkaina pitämien asioiden järjestys saattaa järkkyä tai hädän syy ja aste vaihdella.

Kerran vaikuttavaksi todettu toiminta ei automaattisesti pysy sellaisena, kun maailma ympärillä muuttuu.

Vaikuttavuuden kaavan viimeinen osatekijä on volyymi. Mitä suuremmassa joukossa tai mittaluokassa saatte muutoksia aikaan sitä vaikuttavampaa toimintanne: Jos pidensitte sadan ihmisen elinikää vuodella => yhteensä se on sata elinvuotta lisää. Silti vaikuttavuuden maksimointi onnistuu harvoin pelkästään volyymiä kasvattamalla. Merkitys ja muutoksen kestävyys voivat kärsiä rytäkässä.

VAIKUTTAVUUS  KYVYKKYYTENÄ

Parhaassa mahdollisessa maailmassa vaikuttavuus todennettaisiin akateemisella tutkimuksella. Se on kuitenkin harvoille mahdollista. Vaikka käytössänne olisikin jokin tutkittu ja vaikuttavaksi osoitettu toimintamalli, ratkaisevaa on, miten sitä käytetään, toteutetaan ja toistetaan ajan kuluessa tai eri ympäristöissä. Siksi ajattelemme, että vaikuttavuus on myös organisaation kykyä saada aikaan tavoittelemansa merkitykselliset muutokset.

Vaikuttavuutta ei kannata jättää hyvien aikeiden varaan.

Alla olevassa kuvassa oleva portaikko havainnollistaa, minkälaisista elementeistä organisaation vaikuttavuuskyvykkyys rakentuu. Nousemalla näitä askelmia osaamisenne, toimintatapanne, tiedon käyttötapanne ja johtamiskäytäntönne kehittyvät suuntaan, joka vahvistaa toimintanne vaikuttavuutta – varmistaen, että saatte tavoittelemianne muutoksia tehokkaasti aikaan.

Seuraavassa käymme läpi organisaation vaikuttavuuskyvykkyyden neljä porrasta. Jos näyttää siltä, ettette ole portaikolla vielä lainkaan, kannattaa vaikuttavuuden rakentumista lähteä tutkimaan vaikkapa Valoa vaikuttavuuteen -videosarjan avulla.

1. Erottuva vaikuttavuustavoite

Vaikuttava organisaatio on kirkastanut yhteiskunnallisen muutoksen, jota se pyrkii toiminnallaan edistämään. Organisaatio osaa kytkeä tämän vaikuttavuustavoitteen ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin ja erottuu samalla muista. Kirkas vaikuttavuustavoite ohjaa oikeaan suuntaan kuin kompassi. Se auttaa tekemään strategisia valintoja, hakemaan uusia kumppanuuksia ja arvioimaan kehityskohteita. Lue tästä neljä vinkkiä vaikuttavuuslähtöisen strategian tekoon.

Kun vaikuttavuustavoitteenne on kirkas ja kutsuva, kenenkään ei tarvitse arvailla miksi olette olemassa: yhteiskunnallinen merkityksenne on konkreettinen, erottuva ja selkeä

2. Tietoon perustuva vaikuttavuusmalli

Toisella portaalla organisaatiossa on tehty vaikuttavuusmalli. Vaikuttavuusmalli on tutkimus- ja / tai kokemustietoon perustuva kuvaus siitä, kuinka saavutatte vaikuttavuustavoitteenne, millaisia tekoja ja välietappeja se vaatii. Mallintamisen avulla opitte soveltamaan vaikuttavuusajattelua omaan toimintaanne ja pystytte kuvaamaan vaikuttavuutenne rakentumista sekä sen taustalla olevia oletuksia omalle työyhteisöllenne, kumppaneillenne ja rahoittajillenne. Vaikuttavuusmalli on kartta, joka kuvaa reitit, joita kulkien tavoitteisiin päästään. Lisäksi se on välttämätön pohja toimivien mittareiden valintaan.

Vaikuttavuuden mallintamiseen voi perehtyä lukemalla tämän artikkelin tai lataamalla sivun alalaidasta Vaikuttavuuden arviointi -kanvaasin.

3. Mittaristo vaikuttavuustiedon keräämiseen

Kolmannella portaalla vaikuttavuusmallin pohjalle on määritelty mittarit, joiden avulla kerätään tietoa vaikuttavuuden seurannan ja todentamisen tueksi. Paraskaan mittaristo ei kuitenkaan kerää tietoa itsestään, vaan lisäksi tarvitaan tiedonkeruun tekniset ratkaisut ja sovitut, yhdessä opetellut käytännöt. Tiedonkeruu vie kiistämättä resursseja, mutta hyviäkin uutisia on: Tekemällä pohjatyöt huolella voitte puolittaa olemassa olevan tiedonkeruun! Lisäksi hyvin suunniteltu ja toteutettu tiedonkeruu voi jo itsessään vahvistaa haluttuja vaikutuksia. Hae ohjenuorat vaikuttavuustiedon keruuseen tästä artikkelista.

Moni kiinnostuu ensin mittareista ja haluaa aloittaa vaikuttavuuden tutkimisen niistä. Ei kannata, ellei ole valmis kulkemaan pitkän, kalliin ja lukemattomia korjausliikkeitä vaativan polun.

4. Vaikuttavuustiedolla johdetaan

Lopulta organisaatio kokoaa yhteen eri lähteistä peräisin olevan vaikuttavuustiedon ja sillä on käytössään tekniset ratkaisut ja prosessit, jotka auttavat hyödyntämään tietoa. Käytössä on esimerkiksi päivittyvä ja muutostrendit visualisoiva mittaristokojelauta. Asiakkaat ja työntekijät otetaan mukaan tulkitsemaan tietoa, oppimaan ja innostumaan siitä sekä tekemään tietoon pohjautuvia päätöksiä. Näin tapa, jolla tietoa käytetään varmistaa vaikuttavuuden syntymisen – saadaan sitä mitä mitataan.

Onneksi toimivan tiedonhallinnan rakentaminen ei vaadi enää tähtitieteellisiä investointeja, kerromme tässä blogissa miten se onnistuu.

Portaita kannattaa lähteä kapuamaan, sillä vaikuttavuuteen panostaminen auttaa saavuttamaan toiminnan muutkin tavoitteet:
• Todennettu vaikuttavuus on myyntivaltti ja erottautumistekijä.
• Vaikuttavuutta tavoitteleva organisaatio on työntekijöilleen rakas ja sidosryhmille merkityksellinen.
• Vaikuttavuusdata on arvokasta pääomaa.

Haluamme auttaa teitä kipuamaan ylimmälle portaalle ja tutkailemaan sieltä siintäviä mahdollisuuksia – riippumatta siitä mistä kiipeämisen aloitatte.

  • Ota meihin yhteyttä, niin mietitään yhdessä, kuinka hyödyntää vaikuttavuuden kaavaa ja parantaa vaikuttavuuskykyänne.
  • Tilaa alta Valoa vaikuttavuuteen -uutiskirje, niin saat vaikuttavuusmaailman uusimmat opit ja kuulumiset sähköpostiisi muutaman kerran vuodessa.
  • Lataa alta Vaikuttavuuden arviointi -kanvaasi. Se on kehittämämme maksuton työkalu, jolla saat vaikuttavuuden mallintamisen ja vaikuttavuusajattelun helposti käyntiin.

Leave a Reply