RAHOITA VAIKUTUKSIA

Julkista rahaa jaetaan ylevien periaatteiden ohjaamana: kansalle halutaan hyvinvointia, alueille pito- ja vetovoimaa, elinkeinoelämään innovaatioita. Rahoitusprosessissa huomio kohdistuu kuitenkin jaettuihin euroihin ja toiminnan välittömiin tuotoksiin kuten tavoitettujen ihmisten tai organisaatioiden…

MITÄ VAIKUTTAVUUS ON?

Otsikon kysymys on lyhyt ja yksinkertainen, mutta vastaus siihen on usein pitkä ja kryptinen. Vaikuttavuudesta innostuneita uhkaakin eksyminen termi- ja mittariviidakkoon. Jos haluat välttää harhapolut ja löytää parempia vastauksia, lue…

  • Post author:

YHTEISKUNNALLISET YRITYKSET SUOMESSA: OSA II

Onnistuminen yhteisen hyvän ja taloudellisen tuoton yhdistämisessä on yhteiskunnallisten yritysten menestyksen mitta. Yhteiskunnalliset ja taloudelliset tavoitteet voivat kuitenkin houkutella tai pakottaa yritystä vastakkaisiin suuntiin. Fiksu liiketoimintamalli auttaa ehkäisemään ja purkamaan näitä…

YHTEISKUNNALLISET YRITYKSET SUOMESSA: OSA I

Yhteiskunnallisia ja taloudellisia tavoitteita yhdistäviltä yhteiskunnallisilta yrityksiltä odotetaan suuria. Esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2020 alussa julkaistussa selvityksessä yhteiskunnallisten yritysten odotetaan tuottavan kestävää kasvua, työmahdollisuuksia osatyökykyisille sekä myönteisiä hyvinvointivaikutuksia. Kirjoituksessa…

YHTEISKUNNALLISET YRITYKSET, MITÄ NE OVAT?

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat ihmisiä, yhteisöjä ja ympäristöä kuormittavia ongelmia liiketoiminnallaan. Niinpä yhteiskunnallisia yrityksiä tutkimalla voi ymmärtää paremmin miten yhteiskunnallinen hyöty ja taloudellinen kannattavuus voivat yhdistyä ja kiihdyttää toisiaan kasvuun yhden…

NELJÄ VINKKIÄ VAIKUTTAVAAN STRATEGIAAN

Kaipaako organisaation strategia päivitystä? Tai vaikuttavuusajattelu yhteistä kirkastamista? Jos tarvitset strategiatyöhön uutta näkökulmaa, ota lähtöpisteeksi vaikuttavuus. Tästä kirjoituksesta saat neljä vinkkiä vaikuttavuuslähtöiseen strategiatyöhön ja johtamiseen. 1. VAIKUTTAVUUS INNOSTAA, EI ORGANISAATIO…

  • Post author:

OLETTEKO TOSISSANNE? LÖYTYYKÖ VAIKUTTAVUUSSTRATEGIA?

Kun aamut käynnistää lukemalla uutisia vaikuttavuussilmälasien läpi, löytää usein sekä ilahtumisen että huolestumisen aiheita. Aalto-yliopiston ja Osuuspankin  selvityksessä yli puolet suuryrityksistä kokee olevansa maailmanpelastusbisneksessä. Se on hyvä uutinen. Valitettavasti vastakkaistakin…

VINKIT VAKUUTTAVAAN VAIKUTTAVUUSTARINAAN

Tarinoiden avulla on säilytetty ja välitetty tietoa pidempään kuin olemme osanneet kirjoittaa, ja ne  vetoavat meihin edelleen. Markkinoinnissa ja viestinnässä tarinoiden voimaa hyödynnetään ahkerasti, joten eiköhän oteta tarinat myös vaikuttavuuden…

No more pages to load